Torowiska do suwnic umożliwiają przemieszczanie ciężkich ładunków za pomocą suwnic. Aby konstrukcja tego typu była bezpieczna i zapewniała skuteczną pracę urządzeń dźwigowo-transportowych, musi być odpowiednio wykonana z uwzględnieniem najważniejszych parametrów suwnicy oraz warunków otoczenia. W artykule piszemy, czym są torowiska do suwnic, co trzeba wziąć pod uwagę na etapie projektowania oraz jak się mocuje szyny.
Co to jest torowisko do suwnic i jakie są jego rodzaje?
Torowiskiem nazywa się konstrukcję wsporczą dla szyn, służącą do bezpiecznego i stabilnego przenoszenia obciążeń pochodzących od poruszających się na nim maszyn. Ze względu na materiał wykonania podtorza dzieli się na:
- betonowe,
- żelbetonowe,
- stalowe.
Natomiast w zależności od ich umiejscowienia, torowiska mogą być:
- podwieszane,
- wyniesione,
- umieszczane na gruncie.
Element, na którym mocowane są szyny jezdne suwnicy to belki podsuwnicowe. Ten rodzaj podłoża wykonywany jest za pomocą różnych technologii, dzięki czemu może przybierać postać:
- belek stalowych spawanych,
- dwuteowników,
- belek żelbetowych z blachami podszynowymi,
- podkładów kolejowych.
Parametry istotne przy wykonaniu torowiska
Suwnica powinna współpracować z torowiskiem zaprojektowanym specjalnie do jej potrzeb. W tym celu konieczne jest określenie warunków pracy suwnicy oraz ustalenie wszystkich danych technicznych dotyczących tego urządzenia dźwignicowego. Podczas projektowania torowiska trzeba więc uwzględnić następujące parametry techniczne suwnicy:
- typ (konstrukcja, udźwig, zasadnicze wymiary),
- mechanizm jazdy (liczba, rozstaw oraz rozpiętość kół),
- sposób zasilania,
- wypadkowe obciążenia,
- umiejscowienie względem innych urządzeń,
- warunki gruntowe,
- ułożenie szyn.
Systemy mocowania szyn
Jak tłumaczy specjalista z firmy BestTap: Szyny w torowiskach jezdnych suwnic mogą być mocowane na kilka sposobów. Jednym z nich jest zastosowanie trwałego połączenia sztywnego, czyli przyspawanie szyny do podłoża. Druga metoda to system elastyczny, czyli wykorzystanie miejscowych lub ciągłych podkładek sprężystych pod szynę i mocowanie ich za pomocą klem przytwierdzonych do podłoża. Wybór typu montażu szyny zależy przede wszystkim od konstrukcji urządzenia dźwignicowego. Pod uwagę trzeba także brać występujące obciążenia, ilość miejsca na belce podsuwnicowej czy warunki montażu. Należy pamiętać, że solidnie wykonane torowisko to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale również warunek niezawodności mechanizmów jazdy i poprawnego funkcjonowania całej konstrukcji.