Przelewy internetowe są obecnie najpowszechniejszym sposobem na wykonanie transakcji bezgotówkowych. Na ich popularność ma wpływ przede wszystkim możliwość realizacji przelewu z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu, a także krótki czas wykonania transakcji. Niestety, przez pośpiech może łatwo dojść do pomyłki. Zobacz, co zrobić, jeśli będziesz mieć problem z przelewem.

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego przelew mógł nie dotrzeć do odbiorcy,
  • co zrobić, jeśli wykonałeś przelew na niewłaściwe konto,
  • jak anulować transakcję i zabezpieczyć swoje dane w przypadku oszustwa.

Wykonałeś przelew, ale odbiorca zgłasza, że pieniądze nie trafiły na jego konto? A może zapłaciłeś online za zakupy internetowe, jednak Twoje zamówienie nadal widnieje jako nieopłacone? To sygnały, które świadczą o tym, że Twój przelew napotkał jakąś przeszkodę. Istnieje kilka możliwych scenariuszy, które mogły nastąpić w tym czasie.

Przelew nie dotarł do odbiorcy – możliwe przyczyny

Powody, dla których przelew mógł nie dotrzeć do odbiorcy, to m.in.:

  • podanie nieistniejącego numeru konta odbiorcy,
  • podanie innego numeru konta,
  • awaria po stronie Twojego banku,
  • awaria systemu sklepowego odbiorcy,
  • awaria banku odbiorcy.

W przypadku awarii systemu bankowości możliwe, że wysyłane przez Ciebie pieniądze w ogóle nie zniknęły z Twojego konta lub zostały Ci szybko zwrócone. Jeśli masz dostęp do bankowości online, sprawdź historię przelewów na swoim koncie bankowym. W innym wypadku będziesz musiał skontaktować się ze swoim bankiem np. telefonicznie i wyjaśnić sprawę.

Przelew na zły numer konta – co wtedy zrobić?

Jeśli wykonałeś przelew na numer bankowy, który nie istnieje, wysłane przez Ciebie pieniądze również powinny zostać Ci automatycznie zwrócone. W systemie bankowym będzie to z pewnością odznaczone w postaci dwóch odrębnych transakcji:

  • przelew wykonany przez Ciebie,
  • automatyczny zwrot środków na konto.

Istnieje niewielki procent szans, że błędnie wpisane przez Ciebie konto bankowe podane w danych do przelewu będzie faktycznie istniało i należało do innej osoby. W takiej sytuacji skontaktuj się ze swoim bankiem i zgłoś błędnie wykonany przelew. Możliwe też, że Twoja transakcja nie została jeszcze zaksięgowana i cały czas widnieje w systemie jako „oczekująca”. W tym wypadku możesz samodzielnie cofnąć przelew, bez konieczności rozmowy z przedstawicielem banku.

Nie wykryłeś zawczasu swojej pomyłki, a nowy posiadacz Twoich środków nie zgłosił niewiadomego przelewu? Pamiętaj, że w takim wypadku to nie Ty jesteś winny, tylko odbiorca przelewu. Dochodzi wtedy bowiem do bezpodstawnego wzbogacenia się. Możesz więc ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Aby w przyszłości nie dopuścić do takich sytuacji, zadbaj o lepszą uważność przy wpisywaniu danych do przelewu. Największą uwagę zwróć na wpisanie prawidłowego numeru konta odbiorcy.

Anulowanie przelewu w przypadku oszustwa. Co należy zrobić?

Pieniądze zniknęły z Twojego konta, dane odbiorcy są prawidłowe, a mimo to Twoja transakcja widnieje jako nieopłacona? A może od razu zorientowałeś się, że padłeś ofiarą oszustwa? Nie wpadaj w panikę. Im szybciej to wykryjesz, tym sprawniej odzyskasz pieniądze. Natychmiast zgłoś sprawę w swoim banku i przedstaw wszystkie informacje, o które zostaniesz poproszony (numer przelewu, numer rachunku odbiorcy, powód zgłoszenia).

Jeśli dokonywałeś transakcji online za pomocą swojej karty i obawiasz się, że Twoje dane mogły zostać skradzione, najlepszym rozwiązaniem będzie zabezpieczenie karty. Nr karty płatniczej wraz z jej wszystkimi danymi może bowiem zostać wykorzystany przy innych transakcjach. Jak zastrzec swoją kartę?

  1. Zadzwoń pod (+48) 828 828 828. Jest to numer założonego przez Związek Banków Polskich Systemu Zastrzegania Kart Zastrzegam.pl.
  2. Powiedz dyspozytorowi, z jaką sprawą dzwonisz i w jakim banku masz konto.
  3. Dyspozytor przełączy Cię do kontaktu z odpowiednią placówką.

Nie ma znaczenia, w jakim banku masz konto. Zastrzegam.pl działa bez względu na to, gdzie zakładałeś rachunek i jakie konto posiadasz.

Cofnięcie przelewu, który został nieprawidłowo wykonany, może być dla Ciebie prostym zadaniem. Jeśli jednak nie wiesz, jak to zrobić, lub obawiasz się, że Twoje dane zostały skradzione, koniecznie zadbaj o bezpieczeństwo swoich pieniędzy na koncie. Kontakt z Zastrzegam.pl będzie tu bardzo pomocny.