Najdluzszy most polaczy Anglie z Francja

„Byłoby taniej przenieść Francję bliżej Anglii!” Wizja kanału Channel Bridge Borisa Johnsona wyśmiana, ale inżynierowie twierdzą, że to można zrobić i wskazują na odrzucone plany spektakularnego projektu z lat 80.

Minister spraw zagranicznych przedstawił wczoraj pomysł wybudowania drugiego kanału w Sandhurst Military Academy z francuskim prezydentem Emmanuelem Macronem. Jeśli zostanie wybudowany, konstrukcja stanie się najdłuższym mostem Europy o długości 22 mil.

Dziś spotkał się on z lekceważącą reakcją ze strony ekspertów, którzy nazwali to śmiesznie drogim projektem „fantasy”, który blokowałby najbardziej ruchliwe szlaki żeglugowe na świecie. Jednak niektórzy inżynierowie, w tym wiceprezes w Institution of Structural Engineers, poparli Johnsona i podkreślili, że taki projekt jest całkowicie możliwy, biorąc pod uwagę postęp technologiczny w ciągu 40 lat.

Zarzucili pesymistom „brak wizji” – w rzeczy samej, najdłuższy na świecie most w Chinach przecina zbiornik wodny o szerokości 103 mil i podobne projekty są w toku. Najdłuższym mostem w Europie jest most Vasco da Gama o długości 11 mil.

W latach osiemdziesiątych zaproponowano dwie alternatywy dla kanału La Manche – znane jako EuroRoute i EuroLink. EuroRoute było przejściem składającym się z mostu przechodzącego w kanał, którego koszt oszacowano wtedy na 6 miliardów funtów – 14 miliardów funtów dzisiaj. Plan konkurencji znany jako EuroLink przewidywał trzypasmowy most w poprzek kanału, rozciągnięty między 15 filarami. Gdy pomysł został pierwotnie zaproponowany, pomysł budowy tunelu drogowego obejmującego kanał nie był popularny ze względu na obawy o zanieczyszczenia, więc konsorcjum brytyjskich gigantów przemysłowych zasugerowało podzielenie przejścia na trzy etapy. 

EuroRoute miałby centralny tunel z dwoma mostami o długości 3 mil, po obu stronach, łączących je z lądem. Ostatecznie jednak przetarg wygrał kanał La Manche. Projekt o wartości 9 miliardów funtów trwał sześć lat i został ostatecznie oddany do użytku w 1994 roku, łącząc Folkestone z Coquelles w pobliżu Calais.

Mówi się, że Boris powiedział doradcom: „Mamy tu dwie największe gospodarki świata, które połączone są pojedynczą linią kolejową. To jest niedorzeczne.’

Brytyjska Izba Żeglugowa powiedziała: „Budowa ogromnej betonowej konstrukcji pośrodku najbardziej obciążonego szlaku transportowego na świecie może wiązać się z pewnymi problemami”. Ale pan Frith podkreślił, że dziś jest to technicznie wykonalne. Powiedział programowi BBC Radio 4’s Today: „To było wcześniej badane. Przed zbudowaniem tunelu rozważano opcje mostów i oczywiście jest to wykonalne.

Nie jest to pierwszy ambitny projekt budowlany, który zaproponował pan Johnson – w 2013 r., kiedy był burmistrzem Londynu, zasugerował budowę lotniska z czterema pasami startowymi na sztucznej wyspie w ujściu Tamizy w celu złagodzenia rosnącej presji na lotnisku Heathrow. Projekt kosztowałby 47,3 mld funtów, ale plany zostały zniesione w 2014 roku przez Komisję Portów Lotniczych.

   za polskie-echo.com

Najdluzszy most polaczy Anglie z Francja
Oceń artykuł
Udostępnij

Napisz co myślisz